آمار نشون میده شرکتهایی که بر اساس داده تصمیم میگیرن،77% بیشتر از بقیه به اهداف تجاریشون میرسن. (Deloitte, 2019)
هوش تجاری بازار رو پیشبینی میکنه، بازدهی کارمندها و روند کاری شرکت رو میسنجه. از طرفی رفتار مشتریها رو میشناسه، اونها رو تقسیمبندی میکنه و روش برخورد با هر گروه رو مشخص میکنه. تجزیه و تحلیل این دادهها تصمیمگیری رو تا 5 برابر سریعتر میکنه. (Better buys)
تو سال گذشته اعتماد کسبوکارها به BI بیشتر شده، تا سال 2012 فقط 10 درصد مشاغل هوش تجاری رو لازم میدونستن ولی تو سال 2020 این آمار به 54 درصد رسیده. (Forbes)
البته هنوزهم بیشترین نگرانی درباره BI اینه که امنیت اطلاعات رو به خطر میاندازه، خصوصا تو دورکاری وقتی که کارمندا با موبایل شخصیشون به دادهها دسترسی دارن. هوش تجاری هزینهبره، چون کنار پیاده کردن نرمافزار، هزینههای سختافزاری، تعمیر و نگهداری سیستم، استخدام مشاور و آموزش کارکنان رو هم داره اما اگه درست استفاده بشه، به سوددهی میرسه. یعنی باید بدونین از تحلیل دادهها چی میخواین و چه کسانی قراره این اطلاعات رو داشته باشن، وگرنه حجم زیاد دادهها گیجتون میکنه. بدترین کاری که میتونین با BI بکنین محدود کردنش به یه بخش خاصه، مثل IT، در حالیکه مدیرعامل، تحلیلگر داده و کاربرهایی مثل مدیر فروش هم باید در کنار بخش IT تو کار با هوش تجاری سهیم باشن.