برای اینکه بتونین تو محیط کار حرفهای نه بگین این موارد رو رعایت کنید. سریع نه نگید. درخواست طرف مقابل رو کامل گوش بدین و ارزیابی کنین. درباره کاری که ازتون خواستن، سوالایی مثل "انجامش چقدر طول میکشه؟" یا "اهمیت پروژه چقدره؟" بپرسین. هدف از این مدل سوالا اینه که درک کنین نه گفتنتون چه هزینهای برای اون فرد داره. دلایل اصلیتون رو صریح بگید. مثلا اگه وقت ندارید، نگین الان حالم خوب نیست اینجور دلایل ساده و سطحی باعث میشه شما رو برای پیشنهادای بعدی در نظر نگیرن یا فکر کنن دارین تعارف میکنین و باید بیشتر باهاتون بحث کنن. به جاش بگین "من نمیتونم تو پروژه شما خوب کار کنم و این جوری به کارهای دیگهام هم آسیب میزنم." وقتی نه گفتین دیگه و شرایط هم عوض نشده بود حرفتون رو عوض نکنید، چون اینجوری هیچ وقت نه گفتن شما رو جدی نمیگیرن. و به جای نگفتن هم آه و ناله و شکایت نکنین. نگین چرا همه کارا رو به من میگی؟ چرا فلانی نه؟ در نهایت توقع نداشته باشین همه چیزخوب پیش بره. ممکنه باز بقیه ناراحت بشن و بدونین شما نمیتونین همیشه همه رو راضی نگه دارین. ناراحتی اون فرد هم قرار نیست تا مدتها طول بکشه و زندگی شما رو مختل نمیکنه.